ALLT DU BEHÖVER VETA OM ATT SÄLJA MED SÄLJDIREKT
Frågor och svar
Att sälja med Säljdirekt är ett enkelt och uppskattat sätt för skolklasser, lag och föreningar att tjäna pengar, oavsett om ni finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Luleå eller på annan ort.
Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från kontaktpersoner, föräldrar och ungdomar som vill veta mer om hur försäljningen går till, hur leveransen fungerar, hur betalningen sker och andra förekommande frågor.
Oavsett om ni säljer saffran, parmesanost, ljus eller olivolja så hittar ni allt ni behöver veta här. Tydligt, tryggt och anpassat för klass- och lagförsäljning i hela Sverige.
Vanligaste frågorna
Varför ska man välja Säljdirekt?
Säljdirekts vision lyder "Vårt mål är att hjälpa er skolklass eller förening att med minsta möjliga arbetsinsats tjäna så mycket pengar som möjligt". Vi gör det enkelt för klasser, lag och föreningar i hela Sverige att tjäna pengar genom försäljning av högkvalitativa och efterfrågade produkter så som parmesanost, saffran, ljus och olivolja.
Levererar ni i hela Sverige?
Ja! Vi levererar till adresser i hela Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder, vi når alla orter med våra logistikpartners. Vår leveranser sker normalt på onsdagar varje vecka via spårbar frakt.
Hur mycket tjänar man med Säljdirekt?
Förtjänsten är hög, ofta upp till 35-45% av försäljningspriset. Det beror givetvis vilken produkt och antal men dom allra flesta klasserna och lag som säljer tjänar mellan 10.000 - 30.000 kr med oss. För att hitta produkten som passar er bäst och ger er det ni behöver till klass- eller lagkassan, se vår erbjudandesida där alla erbjudanden är samlade.
Vilken produkt säljer bäst just nu?
Vissa produkter passar bättre och är enklare att sälja under specifika perioder av året, här nedan har vi sammanställt bäst period på året att sälja respektive produkt:
- Saffran - september till december
- Ljus - oktober till mars
- Parmesanost - året runt
- Mald saffran - september till december
- Amaryllis - oktober till december
- Dörrkransar - oktober till december
- Olivolja - året runt
- Parmesansnacks - året runt
Kostar det något att komma igång?
Nej, ni betalar först efter att ni fått leverans och sålt klart (inom 30 dagar efter leverans). Frakt, returer etc är alltid gratis, ni betalar bara för det ni säljer och kan därför räkna på er vinst direkt från start.
Går det att ta upp beställningar först?
Ja det går bra med samtliga våra produkter. Registrera en egen webbshop för er grupp (läs mer om det nedan) och skriv ut säljbladen själv under respektive erbjudande (för parmesanosten kan ni få tryckta säljblad skickade hem till er, beställ säljblad här). Vissa produkter måste beställas i jämna enheter, se önskad produktsida.
Produkterna
Vad gör man om en kund är missnöjd med sitt köp?
Om en kund vill reklamera en produkt som de köpt så ska de gå direkt till oss per mail eller telefon. Vi ersätter alltid och som standard med pengarna tillbaka.
Hur lång hållbarhet är det på produkterna?
Saffranet har en hållbarhet på minst 1,5 år. Parmesanen minst 3 månader.
Har ni en minsta beställning?
Ja, det har vi, om än väldigt låga kvantiteter så länge vi har möjlighet att skicka produkten som paket.
- För att sälja saffran gäller 24 burkar och därefter jämna enheter om 12
- För att sälja ljus gäller 60 förpackningar då detta är pallgods
- För att sälja parmesan gäller 15 ostar
- För att sälja mald saffran gäller 24 burkar och därefter jämna enheter om 24
- För att sälja amaryllis gäller 90 lökar då detta är pallgods
- För att sälja dörrkransar gäller 77 kransar då detta är pallgods
Går det att beställa fler varor efter att vi fått vår order?
Ja, se minsta beställning. Har ni tex beställt ett guldpaket innan och önskar öka på med 48 burkar saffran så får ni även guldbonus på dessa. Läs mer på våra allmänna villkor.
Komma igång
Hur kommer vi igång med Säljdirekt?
Det är enkelt! Välj först om ni vill sälja med produkten i handen eller först ta upp beställningar. Läs mer om både tillvägagångssätten på "Så här går det till" och bestäm er därefter vilket alternativ som passar just er grupp bäst.
Vad innebär det att vara kontaktperson?
Kontaktpersonen samordnar klassens eller lagets försäljning och ansvarar för betalningen. Kontaktpersonen får all information via mejl och kan alltid kontakta oss vid behov av hjälp. Vi gör det vi kan för att förenkla så mycket som möjligt att vara kontaktperson.
Behöver vi lägga ut pengar i förväg?
Nej, ni säljer först och betalar sedan. Efter att ni mottagit leveransen av själva varorna så mejlas en faktura ut till kontaktpersonen med en betaltid på 30 dagar. Det gör att ni kan sälja i lugn och ro utan att ligga ute med pengar.
Gör ni någon kreditprövning?
Vi gör en kreditprövning men kreditkontrollen registreras inte hos UC eller annat företag och påverkar inte kontaktpersonen privat, såsom vid ansökan om lån etc utan görs enbart för att säkerställa att inga skulder finns hos Kronofogden. Läs gärna med om våra allmänna villkor.
Kan vi sälja när som helst under året?
Er skolklass eller förening ska alltid ha möjlighet oavsett tid på året att kunna sälja våra produkter för att kunna tjäna ihop pengar till gemensamma framtida äventyr. Vi lever nästan upp till det men behöver även vi lite semester. Vi har därför stängt under juli månad men det går bra att sälja under augusti fram tom midsommar-veckan.
Försäljningen
Har ni några säljtips?
Här är våra bästa tips för att lyckas med försäljningen, oavsett om ni är en klass i Göteborg, ett lag i Sundsvall eller en förening i Karlstad:
Sätt ett gemensamt mål
- Tydliga mål (tex 17.000 kr till klassresan) engagerar både barn och föräldrar.
Starta försäljningen med en kick-off
- Samla alla och visa upp produkten/webbshoppen, hur alla kommer igång och vad pengarna går till. Det ökar motivationen rejält!
Använd webbshoppen aktivt om ni väljer den vägen
- Dela den personliga webbshoppen via sms, e-post, sociala medier och chattgrupper. Det når långt utanför det egna nätverket.
Tänk strategiskt
- Många säljare fokuserar på grannar, kollegor till föräldrar, mor- och farföräldrar, eller egna fritidsaktiviteter. Var där målgruppen finns.
Följ upp och påminn
- Påminnelser fungerar! Många kunder tackar ja efter ett andra tillfälle.
Visa upp produkterna/säljblad/webbshop
- Att se hur god parmesanosten ser ut på bild eller i verkligheten ökar försäljningen.
Kan slutkunder betala direkt i webbshoppen?
Nej, det är dessvärre inte möjligt. Kunderna betalar direkt till er vid leverans av produkten.
Kan vi sälja till företag?
Ja det går bra, kvittomall finns här. För att ett företag ska få momsunderlag krävs dock en faktura direkt från oss, det gör vi enbart vid order om minst 2000 kr.
Får vi bonus om vi säljer mycket?
Självklart får ni det! Alla våra produkter bygger på ett bonussystem. Vi har en grundförtjänst som nås vid första sålda produkten och sedan kan man klättra upp till bronsnivå silvernivå och slutligen guldnivå. Se mer under respektive erbjudande.
Leverans
Hur snabbt får vi leveransen?
Vi levererar onsdagar och behöver 3 arbetsdagar på oss från lagd order. Ni bestämmer dock själva vilken dag ni vill ha er leverans vid beställning av varorna.
Vad är fraktkostnaden?
Vi gillar inte omkostnader utan allt levereras alltid fraktfritt från oss.
Var är vår leverans?
När er försändelse lämnat oss så får ni ett mail med fraktsedelnummer och åkeri så att ni själva kan följa er leverans. Kontakta i första hand åkeriet vid frågor om tidpunkt för leverans eller andra frågor rörande frakten. Behöver ni ytterligare hjälp kontaktar ni oss.
Kan ni leverera direkt till vår slutkund?
Nej, det är dessvärre inte möjligt. Vi skickar alla produkter gemensamt som gruppen beställt till en valfri adress på er önskade leveransdag.
Betalning
Hur lång betaltid har vi?
Det är alltid 30 dagars betaltid från leverans av varorna som gäller.
Måste vi lägga ut några pengar i förväg?
Nej, tanken är att ni ska ha fått in tillräckligt med pengar efter 30 dagar från er leverans för att kunna betala fakturan som ofta bara är 45% av ert försäljningsvärde.
Vart kommer fakturan ifrån?
När kommer fakturan?
Fakturan skickas enbart ut per e-post och det görs inom två dagar från ert leveransdatum.
Parmesanosten
Hur bör parmesanosten förvaras?
Vår parmesanost är vakuumförpackad vilket gör att den inte är så känslig för varmare temperaturer så länge förpackningen är oöppnad. Osten klarar sig därmed upp till 16 grader när förpackningen är oöppnad men vi rekommenderar att ni förvarar de torrt och svalt, så som i en källare eller ett svalt garage, tills dess att försäljarna hämtat ostarna. När vakuumförpackningarna har öppnats behöver osten förvaras i kylskåpet.
Kan man frysa parmesanosten?
Självklart, det går jättebra att frysa parmesanosten! Däremot tenderar den att lättare falla isär när den varit fryst och sedan tinas. Därmed är det inte optimalt att frysa osten om ni vill ha den på en ostbricka men om ni ska använda den i matlagning är det inga problem. Hållbarheten förlängs såklart och smaken bevaras!
Webbshop
Hur fungerar webbshoppen?
Varje säljande grupp har möjlighet att använda sig av en personlig webbshop. Inne på respektive erbjudandesida finns det en länk till registrering av webbshoppen. Kontaktpersonen registrerar enkelt gruppens webbshop och får därefter en länk att dela med gruppen där dem kan registrera sig som försäljare. Därefter får samtliga försäljare en länk via mejl som de kan skicka till nära & kära, grannar, eller varför inte föräldrars kollegor? Det går även utmärkt att dela länken på sociala medier för att nå ännu fler kunder!
Webbshoppen fungerar som allra bäst om ni först vill ta upp beställningar för att sedan beställa antalet produkter ni sålt. Ni kan även lägga in beställningar via er inloggning ifall ni tar upp beställningar via säljblad eller med hjälp av de säljande bilderna som finns för varje produkt. Detta kan ni läsa mer om under respektive erbjudande.
Hur lång tid tar det att sätta upp webbshoppen?
Det är väldigt enkelt, tar max 2 minuter. Kontaktpersonen behöver bara registrera den säljande gruppen och välja vilken/vilka produkter ni vill sälja. Därefter får ni en länk med den färdiga webbshoppen!
Måste vi använda oss av en webbshop om vi vill ta upp beställningar först?
Nej, vi har utvecklat denna digitala lösning i syfte att effektivisera er försäljning men det går självklart utmärkt att enbart använda fysiska säljblad.
Blir det extrajobb för kontaktpersonen vid användning av en egen webbshop?
Nej, tanken med webbshoppen är att förenkla arbetet för kontaktpersonen. Samtliga beställningar kommer summeras automatiskt och all viktig information kring försäljningen kommer från start finnas för alla inblandade för att undvika att överösas av frågor.
Betalar kunderna direkt i webbshoppen?
Nej, betalning sker när kunden får varorna levererade av säljaren.
Kan man ändra beställningarna i webbshoppen?
Ja, varje säljare kan enkelt göra ändringar i sina kunders beställningar, samt lägga till beställningar manuellt om så önskas.
Levererar ni direkt till kund som beställer via webbshoppen?
Nej, vi levererar till er valda leveransadress och sedan får samtliga säljare leverera ut till sina kunder.
Returer
Går det att returnera?
Allt som inte är färskvara går bra att returnera inom 30 dagar räknat från er leverans. Se mer information under respektive erbjudande.
Hur går en retur till?
Om ni behöver göra en retur ska kontaktpersonen meddela oss inom 30 dagar från leveransdatumet.
När ni fått bekräftelse från oss samlar kontaktpersonen in de varor som ska returneras och återkommer med antal inom 7 dagar.
Vi bokar sedan returfrakten åt er, vanligtvis sker det genom att ni lämnar paketet på närmaste DHL-ombud.
När returen har kommit fram och vi har kontrollerat varorna, skickar vi en kreditfaktura. Den används sedan för att dra av motsvarande belopp från er ursprungliga faktura.
Kostar det något?
Nej, vi står för samtliga omkostnader.
