ALLT DU BEHÖVER VETA

Frågor och svar

Betalning

Hur lång betaltid har vi?

Det är alltid 30 dagars betaltid från leverans av varorna som gäller.

Måste vi lägga ut några pengar i förväg?

Nej, tanken är att ni ska ha fått in tillräckligt med pengar efter 30 dagar från er leverans för att kunna betala fakturan som ofta bara är 45% av ert försäljningsvärde.

Vart kommer fakturan ifrån?
Fakturan skickas ut via Fortnox med avsändare Tulpankungen Säljdirekt AB.
 
När kommer fakturan?

Fakturan skickas enbart ut per e-post och det görs inom två dagar från ert leveransdatum.

Leverans

Hur snabbt får vi leveransen?

Vi levererar onsdagar och torsdagar och behöver 3 arbetsdagar på oss från lagd order. Ni bestämmer dock själva vilken dag ni vill ha er leverans vid beställning av varorna.

Vad är fraktkostnaden?

Vi gillar inte omkostnader utan allt levereras alltid fraktfritt från oss.

Var är vår leverans?

När er försändelse lämnat oss så får ni ett mail med fraktsedelnummer och åkeri så att ni själva kan följa er leverans. Kontakta i första hand åkeriet vid frågor om tidpunkt för leverans eller andra frågor rörande frakten. Behöver ni ytterligare hjälp kontaktar ni oss.

Produkterna

Vad gör man om en kund är missnöjd med sitt köp?

Om en kund vill reklamera en produkt som de köpt så ska de gå direkt till oss per mail eller telefon. Vi ersätter alltid och som standard med pengarna tillbaka.

Hur lång hållbarhet är det på produkterna?

Saffranet har en hållbarhet på minst 1,5 år. Parmesanen minst 3 månader.

Går det att ta upp beställningar först?

Ja det går bra med samtliga våra produkter. Registrera en egen webbshop för er grupp (läs mer om det nedan) och skriv ut säljbladen (och dela säljbladen samt säljande bild digitalt) själv under respektive erbjudande. Vissa produkter måste beställas i jämna enheter, se önskad produktsida.

Har ni en minsta beställning?

Ja, det har vi, om än väldigt låga kvantiteter så länge vi har möjlighet att skicka produkten som paket.

Kan man sälja till företag?

Ja det går bra, kvittomall finns här. För att ett företag ska kunna göra ett momsavdrag krävs dock en faktura direkt från oss, det gör vi enbart vid order om minst 1500 kr.

Går det att beställa fler varor efter att vi fått vår order?

Ja, se minsta beställning. Har ni tex beställt ett guldpaket innan och önskar öka på med 48 burkar saffran så får ni även guldbonus på dessa. Läs mer på våra allmänna villkor.

Parmesanosten

Hur bör parmesanosten förvaras?

Vår parmesanost är vakuumförpackad vilket gör att den inte är så känslig för varmare temperaturer så länge förpackningen är oöppnad. Osten klarar sig därmed upp till 16 grader när förpackningen är oöppnad men vi rekommenderar att ni förvarar de torrt och svalt, så som i en källare eller ett svalt garage, tills dess att försäljarna hämtat ostarna. När vakuumförpackningarna har öppnats behöver osten förvaras i kylskåpet.

Kan man frysa parmesanosten?

Självklart, det går jättebra att frysa parmesanosten! Däremot tenderar den att lättare falla isär när den varit fryst och sedan tinas. Därmed är det inte optimalt att frysa osten om ni vill ha den på en ostbricka men om ni ska använda den i matlagning är det inga problem. Hållbarheten förlängs såklart och smaken bevaras!

Webbshop

Hur fungerar webbshoppen?

Varje säljande grupp har möjlighet att använda sig av en personlig webbshop. Inne på respektive erbjudandesida finns det en länk till registrering av webbshoppen. Kontaktpersonen registrerar enkelt gruppens webbshop och får därefter en länk att dela med gruppen där dem kan registrera sig som försäljare. Därefter får samtliga försäljare en länk via mejl som de kan skicka till nära & kära, grannar, eller varför inte föräldrars kollegor? Det går även utmärkt att dela länken på sociala medier för att nå ännu fler kunder! 

Webbshoppen fungerar som allra bäst om ni först vill ta upp beställningar för att sedan beställa antalet produkter ni sålt. Ni kan även lägga in beställningar via er inloggning ifall ni tar upp beställningar via säljblad eller med hjälp av de säljande bilderna som finns för varje produkt. Detta kan ni läsa mer om under respektive erbjudande. 

Hur lång tid tar det att sätta upp webbshoppen?

Det är väldigt enkelt. Kontaktpersonen behöver bara registrera den säljande gruppen och välja vilken/vilka produkter ni vill sälja. Därefter får ni en länk med den färdiga webbshoppen! 

Måste vi använda oss av en webbshop om vi vill ta upp beställningar först?

Nej, vi har utvecklat denna digitala lösning i syfte att effektivisera er försäljning men det går självklart utmärkt att enbart använda fysiska säljblad.

Blir det extrajobb för kontaktpersonen vid användning av en egen webbshop?

Nej, tanken med webbshoppen är att förenkla arbetet för kontaktpersonen. Samtliga beställningar kommer summeras automatiskt och all viktig information kring försäljningen kommer från start finnas för alla inblandade för att undvika att överösas av frågor.

Betalar kunderna direkt i webbshoppen?

Nej, betalning sker när kunden får varorna levererade av säljaren.

Kan man ändra beställningarna i webbshoppen?

Ja, varje säljare kan enkelt göra ändringar i sina kunders beställningar, samt lägga till beställningar manuellt om så önskas. 

Levererar ni direkt till kund?

Nej, vi levererar till er valda leveransadress och sedan får samtliga säljare leverera ut till sina kunder.

Returer

Går det att returnera?

Allt som inte är färskvara går bra att returnera inom 30 dagar räknat från er leverans. Se mer information under respektive erbjudande.

Kostar det något?

Nej, vi står för samtliga omkostnader.

Vi på Säljdirekt hjälper er skolklass, förening och lag att tjäna pengar till er skolresa, cup eller något annan äventyr genom att på ett så smidigt sätt som möjligt förse er med saffran, mald saffran, parmesan, ljusamaryllis eller dörrkrans att sälja till er omgivning.