
Tips på kanaler att upplysa folk om er försäljning
Upplys om er försäljning genom digitala kanaler
En vanlig utmaning i föreningsförsäljning är att folk inte vet att ni säljer. Nyckeln till framgång är synlighet, det vill säga att nå rätt personer, på rätt sätt och i rätt tid.
I detta inlägg får ni våra bästa tips på kanaler att upplysa om er försäljning i.
Upplys om er försäljning genom olika kanaler
Rätt säljkanaler och stöd kan ta er långt och göra att ni lyckas med er försäljning så bra som möjligt. Dra nytta av de kanaler ni själva administrerar och har kontroll över, samt där ni känner era följare - men våga även ta er utanför er bekvämlighetszon och testa andra bredare kanaler.
1. Börja med era egna kanaler
Era egna plattformar är guld värda när ni startar upp er försäljning. Det är ju där ni redan har följare som bryr sig om vad ni gör.
Exempel på egna kanaler:
- Föreningens Facebook-sida och Instagram
- Lagets eller klassens Snapchat-grupp eller WhatsApp-grupp
- Föreningens hemsida eller nyhetsbrev
- Matchprogram eller informationstavlor i klubbhuset
Tips: Gör inläggen personliga och visa vilka det är som säljer. Människor köper av människor och speciellt när de vet vad pengarna går till.
2. Använd lokala kanaler
Glöm inte kraften i det lokala. Många vill stötta föreningar i sitt närområde.
Exempel på lokala kanaler:
- Lokala Facebook-grupper, t.ex. kvarterets digitala anslagstavla
- ICA, Coop eller andra livsmedelsbutiker - fråga om ni får sätta upp en affisch där
- Bibliotek, skolor och kommunhus
- Lokaltidningar och nyhetsbrev
Ett kort pressmeddelande kan göra underverk.
3. Digitala kanaler med stor räckvidd
Digitalt kan ni nå långt utanför ert område.
Använd digitala kanaler med stor räckvidd, exempelvis:
- Sociala medier-annonser (små budgetar räcker långt men se till att ni avgränsar er geografiskt så ni kan leverera produkterna till era kunder)
- E-postlistor till medlemmar, föräldrar och tidigare kunder
- SMS-utskick till kontakter
- Era egna profiler, låt alla i laget dela inlägget på sina konton
4. Kombinera kanaler för maximal effekt
Det bästa resultatet kommer när ni använder flera kanaler att sälja genom samtidigt.
Exempel:
- Starta kampanjen online
- Följ upp via SMS
- Påminn personligt vid träning eller evenemang
Det skapar igenkänning och förtroende för er grupps försäljning och gör att det kan gå ännu bättre nästa försäljningsomgång!
5. Håll kommunikationen enkel
Det är viktigt att hålla er kommunikation så enkel som möjligt. Ingen orkar läsa långa meddelanden eller lyssna på långa pitchar. Om ni lägger ner för mycket tid på att skriva långa manus eller skriva långa texter så kanske ni lägger onödig tid på en del kunder.
Var tydliga med:
- Vad ni säljer. Säljer ni parmesanost? Förklara vad som är så bra med parmesanosten just ni säljer. Likaså om ni säljer olivolja, ljus eller saffran. Information om samtliga produkter går att hitta på respektive erbjudandesida. Läs på och formulera några tydliga och säljande meningar.
- Varför ni säljer. Säljer ni för att tjäna pengar till en klassresa eller cup? Eller för att ha råd med nya matchställ?
- Hur man beställer och betalar. Ska man kommentera på ert Facebook-inlägg? Ska kunderna kontakta er privat eller är det att föredra om de lägger beställningen på er webbshop? Då kan ni skriva något i stil med: ”Lägg er beställning via min personliga webbshop [Länk].
Kort, tydligt och vänligt ökar försäljningen snabbt.
Ta del av mer information om Säljkanaler & stöd.
